همان طور كه پيش از شكل گيري جادهها كه عموماً در ابتدا خاكي و اغلب صعب العبور بودند، كار حمل و نقل در طول سالها با كمك حيوانات انجام ميگرفت، پس از احداث جادهها نيز باز هم اين حيوانات بودند كه كار حمل و نقل را انجام ميدادند. حيواناتي نظير گاو، اسب و الاغ حيوانهايي بودند كه به خدمت انسانها درآمده، با قابليتهاي متفاوتي كه داشتند به منظور اهداف مختلف به كار گرفته ميشدند.
پس از پيشرفت تكنولوژي و وارد شدن آن در تمام زواياي زندگي انسانها كه سبب شد تا رفت و آمدها بيشتر شود و نياز به حمل و نقل جادهاي نيز بسيار بيشتر از قبل با زندگي عجين شده، جز نيازهاي اصلي زندگي به شمار بيايد، علاوه بر اينكه جادهها داراي وضعيت بهتري شدند و جادههاي خاكي و صعب العبور جاي خود را به جادههايي راحت تر و ايمن تر دادند، وسايل حمل و نقل نيز پيشرفت كرده، ماشينهاي گوناگون جاي حيوانات را گرفتند و همچنين با گذر زمان حمل و نقل و جابه جايي پيشرفت كرده و به گونهاي كه حتي شركتهاي باربري مختلف در شهرهاي مختلف ايران مانند باربري مشهد راه اندازي شدند تا خدمات حمل و نقل مورد نياز مردم را به آنها ارائه بدهند و حمل و نقل جادهاي كه سخت و دشوار بود به يك امر راحت و آسان تبديل شود.
امروزه خدمات باربري داخل شهري توسط شركتهاي مختلف در سطح شهر و محلههاي مختلف انجام ميشود. از جمله اين شركتها ميتوان به شركت باربري تيبار اشاره كرد كه با بيش از ۲۵ سال سابقه در خصوص باربري و حمل و نقل و با داشتن ۳۰ شعبه فعال در شهرستانها به عنوان بهترين باربري پونك در تهران، براي رفاه حال هموطنان تلاش ميكند.
حمل و نقل جادهاي ايران و حمل بار و باربري شيراز از سادهترينها تا مهمترينها
پس از رونق گرفتن حمل و نقل جادهاي ايران نه تنها معاملات كلان و كارهاي تجاري بزرگ با كمك آن توانست توسعه پيدا كند و سبب افزايش توليد و رشد اقتصاد شهرها شود، تعامل بين مردم شهرهاي مختلف نيز چه از لحاظ اقتصادي و چه از نظر مناسبات اجتماعي تا حد قابل ملاحظهاي بيشتر شدند. به همين دليل بر حسب نيازهاي به وجود آمده، برخي شركتهاي حمل و نقل جادهاي نيز حوزه فعاليتهاي خود را از سطح يك شركتي كه تنها به حمل و نقل بار ميپردازند به انجام فعاليتهايي مثل بسته بندي بارها نيز توسعه دادند كه البته در اين ميان از بسته بندي بارهاي مهم فعاليتهاي تجاري گرفته تا مثلاً بستهبنديهاي سادهتر و غير اقتصادي مانند بسته بندي اثاث منزل نيز به عنوان يكي از فعاليتهاي اين شركتهاي حمل و نقل جادهاي و باربري انلاين اصفهان بارسي در نظر گرفته شد.
حمل و نقلپيش از اينكه بخواهيم در رابطه با تاريخچه حمل و نقل در ايران صحبت كنيم، به بررسي تاريخچه حمل و نقل در جهان ميپردازيم. اولين شيوه حمل و نقلي كه در جهان مورد استفاده قرار گرفت، حمل و نقل جادهاي بود كه به وسيله حيوانات به انجام ميرسيد. با گذشت زمان مردم از ارابههاي بزرگ براي حمل و نقلهاي زميني خود استفاده كردهاند و اين روش مرسوم شد. با گذشت زمان و همچنين رونق گرفتن موضوع تجارت در سراسر دنيا، حمل و نقل دريايي شروع به كار كرد.
اوايل از كشتيهاي بادباني براي حمل و نقل دريايي استفاده ميشد، اما به مرور زمان و با اختراع نيروي بخار و همچنين به كمك ذغال سنگ، كشتيهاي بخار ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. بعدها نيز با استفاده از همين نيروي بخار و ذغال سنگ، حمل و نقل ريلي كار خود را آغاز كرد. با پيدا شدن سوختهاي فسيلي، كشتيهاي گوناگون با سوخت گازوئيل و همچنين موتورهاي ديزلي مورد استفاده واقع شدند. پس از آن نيز هواپيماها، بالن و ديگر وسايل براي حمل و نقل در امور نظامي، مسافرتي، تجاري و ساير مورد از آن دست، به كار گرفته شدند. در كل بايد بگوييم كه موضوع حمل و نقل به قدري وسيع و گسترده است كه بايد براي تعريف آن از گذشته تا به امروز، چندين كتاب مختلف نوشت.
تاريخچه حمل و نقل در ايرانكشور ما داراي تمدن باستاني بسيار كهن است. با توجه به اين موضوع سابقه بسيار طولاني و درخشاني در زمينه تاسيس راه، حمل و نقل،، باربري و ساير موارد از اين دست دارد. حمل و نقل در ايران به طور مداوم از دوره باستان تاكنون وجود داشته است. از اين رو خصوصيات و شرايط حاكم بر كشورمان را به نوعي ميتوان علت اصلي ايرانيان به موضوع راهسازي و بالا بردن ميزان مهارت در اين زمينه بيان كرد.
جالب است بدانيد كه ايرانيان ۷۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح در زمينه ساخت شناور و دريانوردي فعاليت داشتند و همين موضوع سبب شد تا ايرانيان قرنها حاكميت درياهاي اطراف را داشته باشند. موقعيت جغرافيايي، تمدن ايرانيان و رابطه خوب ايرانيان به مصر و ملتهاي خاورميانه سبب شد كه حمل و نقل زميني و دريايي از همان دوران در ايران رونق بيشتري پيدا كند. قبل از آن حمل و نقل جادهاي به طور شهر به شهر در كشورمان به انجام ميرسيد.
پيشرفت حمل و نقل در ايرانبا گذشت زمان در دوره حكومت اشكانيان، حمل و نقل و سيستمهاي باربري شكل جديتري به خود گرفت و در واقع گستردهتر از گذشته شد. در دوره ساسانيان موضوع تجارت و حمل و نقل تا جايي پيشرفت داشت كه حمل و نقل و همچنين تجارتهاي بينالمللي، از اهميت بسيار زيادي برخوردار شد. در زمان ساسانيان بود كه حمل و نقل و تجارت ميان ايران و كشورهاي اروپايي و آفريقايي شروع شد
در جريان قرن ۱۸ و ۱۹، تغييراتي كه از طريق كامل شدن فني وسايل نقليه به وجود آمد، انگيزههاي بسيار زيادي را در زمينه تغييرات بنيادي نظامهاي حمل و نقل ايجاد كرد. با توجه به اين مسأله، سرعت و همچنين كارايي خدمات حمل و نقل و جابجايي افزايش بسيار زيادي پيدا كرد.
در اين بين با انقلاب صنعتي و پيشرفتهاي بسيار زياد در زمينه تكنيك حمل و نقل در دنيا، كشور ايران كه به طور اغلب در مسير جاده ابريشم كه جزو بهترين جادهاي دنيا به حساب ميآمد و لقب شاهزاده بينالمللي را يدك ميكشيد، تجارتهاي بينالمللي خود را انجام ميداد، به يكي اولين كشورهاي دنيا تبديل شد، كه با استفاده از حمل و نقل، سود خوبي را به دست ميآورد. بعدها نيز ايران با استفاده از روشهاي دريايي، هوايي و ريلي توانست به موفقيتهاي بسيار زيادي در زمينه حمل و نقل برسد. تاريخچه حمل و نقل در ايران به طور كلي، درخشان بوده است.
مراحل تشكيل و پيشرفت حمل نقل در جهانسير تحولات صنعت حمل و نقل از گذشته تا كنون:استفاده از انسان ها و حيوانات :حمل و نقل هاي جاده ايي ابتدايي ترين و مهم ترين راه هاي ارتباطي انسان بودند كه در گذشته براي رفت و آمد از انسان ها و حيواناتي نظير گاو، اسب والاغ استفاده مي شدحمل نقل با استفاده از چرخ ها: ساخت جاده براي عبور و مرور در ابتدا توسط يونانيان باستان در حدود 300 هزار سال قبل انحام شد كه هدف از ساخت اين جاده ها حركت ارابه ها و درشكه ها در آن زمان بود اما به مرور جاده ها تغيير كاربري دادند و از خاكي به سنگي و گچي تبديل شدند ؛ ساخت اولين جاده گچي 500 سال قبل از ميلاد توسط داريوش كبير در ايران انجام شد.حمل و نقل امروزي نوين: جاده هاي نوين براي اولين بار در اوايل قرن نوزدهم ميلادي و توسط آمريكايي ها ساخته شده اما با گذشت زمان و روي كار آمدن اتومبيل ها و ماشين هاي سنگين جاده هاي قديمي جاي خود را به ريل ها و جاده هاي گچي دادند و هرساله با پيشرفت فناوري و صنعت جاده ها و وسايل نقليه پيشرفت بسزايي داشتند تا به امروز كه اين صنعت مهم به سر حد پيشرفت خود رسيده است.حمل نقل جاده اي در ايرانحمل نقل جاده ايي در ايران جزء صنايع قديمي محسوب نمي شود و تاريخچه آن مربوط به زمان قاجار و ساخت جاده هاي خاكي توسط آن ها مي باشد، استفاده از كاميون ها، اوتوبوس و اتومبيل جزء وسايل نقليه عبوري از جاده هاي زميني است، حمل نقل جاده ايي در ايران تا زمان طولاني محدود به حركت هاي داخلي و بين شهري بود، اما پس از انقلاب روسيه در ايران توسط ارمني هاي شركت هاي بين المللي نيز براي حمل نقل تاسيس و راه اندازي شد كه شروع حمل نقل هاي بين المللي در ايران بودند.